Rozpoczynamy Pomorską Letnią Akademię Planowania Przestrzeni Publicznej
Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego zainicjowało nowy coroczny projekt. Jest nim Pomorska Letnia Akademia Planowania Przestrzeni Publicznej, w ramach której Samorząd Województwa Pomorskiego podjął współpracę z trzema gdańskimi uczelniami wyższymi, do których należą Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz Akademia Sztuk Pięknych, a także z Gminą Czersk, na terenie której prowadzone będą prace projektowe w ramach pierwszej edycji tego projektu.
W dniu 16 maja 2019 roku odbył się pierwszy etap Akademii, w ramach którego studenci odwiedzili obszary, którymi będą się zajmować przez najbliższe tygodnie. Docelowo uczestnicy mają zaproponować działania w zakresie poprawy stanu zagospodarowania Rezerwatu przyrody Kręgi Kamienne w Odrach, a także jego otoczenia. Ważnym zagadnieniem jest również wzmocnienie powiązań rezerwatu z rzeką Wdą oraz z pobliskimi miejscowościami, którymi są Odry i Wojtal. W miejscowościach tych odbywają się imprezy plenerowe związane z kamiennymi kręgami, ale także z bliskością rzeki Wdy i funkcjonującym szlakiem kajakowym oraz z pstrągami, które również są charakterystycznym elementem, stanowiącym wizytówkę tej okolicy. Wizję terenową rozpoczęło spotkanie w czerskim Centrum Informacji Turystycznej, gdzie studenci zostali wprowadzeni w ogólne uwarunkowania gminy i terenu projektowego.
– To jest początek przedsięwzięcia mającego na celu stworzenie z naszego rezerwatu jeszcze większej atrakcji turystycznej – mówił Burmistrz Czerska Przemysław Biesek-Talewski. – Bardzo się cieszymy, że samorząd województwa do tego projektu wybrał właśnie Gminę Czersk i Kręgi Kamienne – dodawała Wiceburmistrz Czerska Bogumiła Ropińska.
Po zakończonym spotkaniu studenci pojechali na teren Rezerwatu, po którym zainteresowanych oprowadziła kustosz tego miejsca, Pani Zofia Breske, wraz z Panią Katarzyną Dziendzielą, główną specjalistką w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku. Ekspertki bardzo szczegółowo zapoznały studentów z historią miejsca, jego specyfiką oraz problemami. Po wykonaniu niezbędnych notatek i zdjęć w ramach inwentaryzacji terenowej studenci odwiedzili także pobliskie miejscowości, gdzie odwiedzili między innymi stawy hodowlane wraz z terenem imprez plenerowych, kościół oraz Oddział Muzeum Historyczno-Etnograficznego w Chojnicach.